Монгол Улсын Ерөнхийлөгч Халтмаагийн Баттулга 2021 оны 04 дүгээр сарын 19-ний өдөр захирамж гаргаж, “Монгол ардын намыг тараах” үндэслэл бүрэн бүрдсэнийг нотлон зарлаж, Улс төрийн намын тухай хуулийн 23 дугаар зүйлийн 23.2 дахь хэсэгт заасны дагуу шийдвэрлүүлэхээр болсон. Үүнийхээ хүрээнд Монгол Улсын Ерөнхийлөгч Халтмаагийн Баттулга нийт ард түмэндээ хандан илгээлт гаргаж, 2021 оны 04 дүгээр сарын 23-ны өдрийн 11:00 цагт Улсын дээд шүүхэд өөрийн биеэр очиж, Монгол ардын намыг тараах тухай үндэслэлийг нийт шүүгчдэд нь танилцуулж, нотлох баримт, холбогдох бусад материалуудыг хүлээлгэн өгөх байсан боловч тус шүүхэд цар тахлын тохиолдол илэрч, хорио цээрийн дэглэм тогтсоноос шалтгаалан хойшилж, шуудангаар хүргүүлэхээр болсон юм.
Монгол Улсын Ерөнхийлөгч Х.Баттулгын Улсын дээд шүүхэд хүргүүлсэн баримт, материалтай танилцана уу.
“МОНГОЛ АРДЫН НАМЫГ ТАРААХ ҮНДЭСЛЭЛ БҮРДСЭНИЙГ МЭДЭГДЭХ ТУХАЙ” МОНГОЛ УЛСЫН ЕРӨНХИЙЛӨГЧИЙН 2021 ОНЫ 04 ДҮГЭЭР САРЫН 22-НЫ ӨДРИЙН Е/28 ДУГААР АЛБАН БИЧИГ:
МОНГОЛ АРДЫН НАМЫГ ТАРААХ ҮНДЭСЛЭЛ, ҮЙЛ БАРИМТ – №01
Монгол Улсын Ерөнхийлөгчийн 2021 оны 4 дүгээр сарын 19-ний өдрийн 04 дүгээр захирамжийн 2.1 дэх хэсэгт дурдсан үйл баримтын нотолгоо:
Монгол ардын намын зүй бус, хууль бус дарангуйлал нь Монгол Улсын бүрэн эрхт байдал, тусгаар тогтнол, иргэдийн эрх, эрх чөлөөний гол баталгаа, хамгаалалт болсон Монгол Улсын Үндсэн хуулийг эрсдэлд оруулж, Монгол Улсын ардчилалд болон Монголын ард түмэн, үндэстний аюулгүй байдалд ноцтой аюул учрууллаа. Гагцхүү Үндсэн хуульд захирагдаж, хэнээс ч хараат бусаар Үндсэн хуулийг манаж, чандлан сахиулах учиртай Монгол Улсын Үндсэн хуулийн цэцийг ард иргэдэд хүлээн зөвшөөрөгдөх аргагүй болголоо.
Монгол Улсын Үндсэн хуулийн цэц, түүний дарга, зарим гишүүд нь Монгол Улсын Үндсэн хуулийг болон Монгол Улсын Үндсэн хуулийн цэцийн тухай, Үндсэн хуулийн цэцэд маргаан хянан шийдвэрлэх тухай хуулиудыг илэрхий зөрчиж, Бага суудлын хуралдааны шийдвэрээ албажуулахаас татгалзсан, Бага суудлын хуралдаанаа хууль бусаар дуусгавар болгосон, хуулийн ноцтой зөрчилтэйгөөр Дунд суудлын хуралдаанаа зарлаж, зохион байгуулсан зэрэг зүй бус үйл ажиллагааг цагдаагийн өндөр хамгаалалт дор, Үндсэн хуулийн цэцэд маргаан хянан шийдвэрлэх тухай хуулийн 4 дүгээр зүйлд заасан “Цэцэд маргааныг ил тод хянан шийдвэрлэх” тухай зарчмыг бүрэн зөрчсөн байдалтайгаар явуулсан бөгөөд энэ нь Үндсэн хуулийн цэцийг эрх баригч Монгол ардын намын дарамт, нөлөөнд орсон буюу үйлчилсэн гэж үзэх бүрэн үндэслэл болно.
№ | Огноо | Агуулга |
1.1 | 2019.07.18 | “Ажлын хэсэг байгуулах тухай” Монгол Улсын Их Хурлын 2019 оны 72 дугаар тогтоол /Уг тогтоолоор Монгол Улсын Ерөнхийлөгчөөс өргөн мэдүүлсэн Монгол Улсын Үндсэн хуульд оруулах нэмэлт, өөрчлөлтийн төсөл, саналыг УИХ-аар хэлэлцэж байгаа Д.Лүндээжанцан нарын 62 гишүүнээс өргөн мэдүүлсэн төсөлтэй уялдуулах асуудлыг зөвшилцөх үүрэг бүхий Ажлын хэсгийн бүрэлдэхүүнийг баталсан/ |
1.2 | 2019.11.14 | Монгол Улсын Үндсэн хуульд оруулсан нэмэлт, өөрчлөлт |
1.3 | 2020.12.24 | Монгол Улсын Ерөнхийлөгчийн сонгуулийн тухай хууль |
1.4 | 2021.01.18 | УИХ-ын гишүүн, ХҮН-ын дарга Т.Доржханд болон ХҮН-ын Нарийн бичгийн дарга Д.Үүрцайх нараас 2021 оны 01 дүгээр сарын 18-ны өдөр Үндсэн хуулийн цэцэд гаргасан мэдээлэл |
1.5 | 2021.01.20 | Иргэн Г.Батаагаас 2021 оны 1 дүгээр сарын 20-ны өдөр Үндсэн хуулийн цэцэд гаргасан мэдээлэл |
1.6 | 2021.02.04 | Иргэн О.Мөнхсайханаас 2021 оны 2 дугаар сарын 04-ний өдөр Үндсэн хуулийн цэцэд гаргасан мэдээлэл |
1.7 | 2021.02.05 | Үндсэн хуулийн цэцийн гишүүний 2021 оны 02 дугаар сарын 05-ны өдрийн 11 дүгээр “Маргаан хянан шийдвэрлэх ажиллагаа үүсгэх тогтоол” |
1.8 | 2021.02.08 | Үндсэн хуулийн цэцийн гишүүний 2021 оны 02 дугаар сарын 08-ны өдрийн 12 дугаар “Маргаан хянан шийдвэрлэх ажиллагаа үүсгэх тогтоол” |
1.9 | 2021.02.08 | Үндсэн хуулийн цэцийн гишүүний 2021 оны 2 дугаар сарын 08-ны өдрийн 13 дугаар “Маргаан нэгтгэн шалгах тухай тогтоол” /Т.Доржханд, Д.Үүрцайх болон Г.Батаа нарын мэдээллийг нэгтгэсэн/ |
1.10 | 2021.02.10 | Үндсэн хуулийн цэцийн гишүүний 2021 оны 2 дугаар сарын 10-ны өдрийн 16 дугаар “Маргаан хянан шийдвэрлэх ажиллагаа үүсгэж, нэгтгэн шалгах тухай тогтоол” /Т.Доржханд, Т.Үүрцайх болон Г.Батаа нарын мэдээллээр үүсгэсэн маргаанд нэмж иргэн О.Мөнхсайхан мэдээллийг мөн нэгтгэсэн/ |
1.11 | 2021.02.10 | Үндсэн хуулийн цэцийн гишүүн Д.Солонгоос Монгол Улсын Ерөнхийлөгчийн Тамгын газарт ирүүлсэн баримт мэдээлэл, тайлбар гаргуулах, байр суурь тодруулах тухай албан бичиг |
1.12 | 2021.02.24 | Монгол Улсын Ерөнхийлөгчөөс Үндсэн хуулийн цэцийн гишүүн Д.Солонгод хүргүүлсэн “Байр суурь илэрхийлэх тухай” Е/16 дугаар албан бичиг |
1.13 | 2021.02.24 | Монгол Улсын Ерөнхийлөгчийн Тамгын газраас Үндсэн хуулийн цэцийн гишүүн Д.Солонгод хүргүүлсэн “Тайлбар гаргах тухай” ТГ/113 дугаар албан бичиг |
| | /УИХ-ын гишүүн, тухайн үеийн Төрийн байгуулалтын байнгын хорооны дарга, өнөөгийн Хууль зүйн байнгын хорооны дарга, Үндсэн хуульд оруулах нэмэлт, өөрчлөлтийн асуудлыг зөвшилцөх Ажлын хэсгийн Нарийн бичгийн дарга С.Бямбацогтын тайлбар бичлэг/ |
1.14 | 2021.02-04 сар | Үндсэн хуулийн цэцэд хандсан иргэдийн мэдээлэл болон түүний хүрээнд маргаан хянан шийдвэрлэх ажиллагаа үүсгэсэн Үндсэн хуулийн цэцийн гишүүн Д.Солонгын шийдвэр үндэслэлгүй тухай хууль зүйн салбарын эрдэмтэн, судлаачдын тайлбар, мэдээлэл: МУИС-ын Хууль зүйн сургуулийн Нийтийн эрх зүйн тэнхимийн эрхлэгч, доктор, профессор Д.Баярсайханы тайлбар |
| | Монгол Улсын гавьяат хуульч Н.Чадраабалын тайлбар |
| | Хууль зүйн ухааны доктор А.Эрдэнэцогтын тайлбар |
| | Хуульч Д.Миеэгомбын тайлбар |
| | Хуульч доктор Б.Гүнбилэгийн тайлбар |
| | Хуульч О.Алтангэрэлийн тайлбар |
| | Өрсөлдөгчгүй өрсөлдөөн нэвтрүүлэгт өгсөн хуульчдын тайлбар |
| | Хуульч Б.Ган-Очирын тайлбар |
1.15 | 2021.03.09 | Дээрх иргэдийн мэдээллийн дагуу Үндсэн хуулийн цэцэд маргаан үүсгэж, нэгтгэн шалгахаар шийдвэрлэсэн Үндсэн хуулийн цэцийн гишүүний 2021 оны 11, 12, 13, 16 дугаар тогтоолыг эс зөвшөөрч дахин хянуулахаар гаргасан Цэцийн гишүүн Б.Буяндэлгэрийн санал /Үндсэн хуулийн цэцэд маргаан хянан шийдвэрлэх ажиллагааны тухай хуулийн 21 дүгээр зүйлийн 4 дэх хэсэгт “Цэцэд маргаан хянан шийдвэрлэх ажиллагаа үүсгэх эсэх талаарх Цэцийн гишүүний шийдвэрийг маргагч талууд буюу Цэцийн аль нэг гишүүн эс зөвшөөрч гомдол, санал бичгээр гаргасан бол Цэцийн даргын тогтоолоор томилсон З гишүүний бүрэлдэхүүнтэй хуралдаанаар хянан хэлэлцэж, маргаан хянан шийдвэрлэх ажиллагаа үүсгэх эсэхийг шийдвэрлэж магадлал гаргана.” гэж заажээ./ |
1.16 | 2021.03.15 | Монгол Улсын Үндсэн хуулийн цэцийн даргын 2021 оны 03 дугаар сарын 15-ны өдрийн 06 дугаар тогтоол (Бага суудлын хуралдааны бүрэлдэхүүнийг томилсон) |
1.17 | 2021.03.15 | Саналыг Цэцийн бага суудлын хуралдаанд хэлэлцүүлэхээр шилжүүлэх тухай Үндсэн хуулийн цэцийн гишүүн Ш.Цогтоогийн 29 дүгээр тогтоол (Үүгээр Цэцийн гишүүний 2021 оны 2 дугаар сарын 5-ны өдрийн “Маргаан хянан шийдвэрлэх ажиллагаа үүсгэх тухай” 11 дүгээр тогтоол, 2021 оны 02 дугаар сарын 08-ны өдрийн “Маргаан хянан шийдвэрлэх ажиллагааг үүсгэх тухай” 12 дугаар тогтоол, мөн өдрийн “Маргаан нэгтгэн шалгах тухай” 13 дугаар тогтоол, 2021 оны 02 дугаар сарын 10-ны өдрийн “Маргаан хянан шийдвэрлэх ажиллагаа үүсгэж, нэгтгэн шалгах тухай” 16 дугаар тогтоолыг эс зөвшөөрч гаргасан Үндсэн хуулийн цэцийн гишүүн Б.Буяндэлгэрийн саналыг Цэцийн бага суудлын хуралдаанаар хэлэлцүүлэхээр шилжүүлсэн) |
1.18 | 2021.03.19 | Үндсэн хуулийн цэцийн бага суудлын хуралдаан эхэлсэн тухай мэдээлэл |
1.19 | 2021.03.22 | Үндсэн цэцийн бага суудлын хуралдаан шийдвэрээ гаргасан тухай мэдээлэл |
1.20 | 2021.03.22 | Үндсэн хуулийн цэцийн бага суудлын хуралдааны магадлал /Цэцийн гишүүн Д.Одбаяр Бага суудлын хуралдааныг хаяж гарснаас шалтгаалан тамга дарагдаж, дугаар тавигдаагүй байна/ /Үндсэн хуулийн цэцэд маргаан хянан шийдвэрлэх ажиллагааны тухай хуулийн 3 дугаар зүйлийн 5 дахь хэсэгт “Хэлэлцэж байгаа асуудлыг Цэцийн хуралдаанд оролцсон гишүүдийн олонхийн саналаар шийдвэрлэнэ. Тухайн асуудлаар цөөнх болсон гишүүд үндэслэлээ тайлбарлаж дахин санал хураалгах эрхтэй бөгөөд хоёр дахь санал хураалтаар нөгөө тал цөөнх болж дахин санал хураалгах хүсэлт, тайлбар гарсан бол гурав дахь санал хураалт явуулж, эцэст нь хоёр удаа олонхийн санал авснаар асуудлыг шийдвэрлэнэ.”, мөн зүйлийн 7 дахь хэсэгт “Зөвлөлдөх тасалгаанд олонхтой санал нийлээгүй гишүүн саналаа тусгайлан бичгээр гаргаж, Цэцийн шийдвэрт хавсаргана.” гэж тус тус заажээ./ |
1.21 | 2021.03.23 | Үндсэн хуулийн цэцийн бага суудлын хуралдааны илтгэгч гишүүн Ш.Цогтоогийн Бага суудлын хуралдаан хуулийн дагуу хуралдаж, шийдвэрээ гаргасан тухай тайлбар /яриа/ |
1.22 | 2021.3.24 | Үндсэн хуулийн цэцийн албан ёсны цахим хуудсанд 2021 оны 3 сарын 24-ний өдөр нийтлэгдсэн “Үндсэн хуулийн цэцийн бага суудлын хуралдаан үргэлжилнэ” гэх мэдээ. |
1.23 | 2021.03.26 | “Үндсэн хуулийн цэцийн гишүүнээр томилох, Үндсэн хуулийн цэцийн гишүүнээс чөлөөлөх тухай” Монгол Улсын Их Хурлын 2021 оны 03 дугаар сарын 26-ны өдрийн 31 дүгээр тогтоол |
1.24 | 2021.04. 02 | “Үндсэн хуулийн цэцийн гишүүнээр томилох, Үндсэн хуулийн цэцийн гишүүнээс чөлөөлөх тухай” Монгол Улсын Их Хурлын 2021 оны 03 дугаар сарын 26-ны өдрийн 31 дүгээр тогтоолд хэсэгчлэн тавьсан Монгол Улсын Ерөнхийлөгчийн 2021 оны 04 дүгээр сарын 02-ны өдрийн хориг |
1.25 | 2021.04.08 | “Үндсэн хуулийн цэцийн гишүүнээр томилох, Үндсэн хуулийн цэцийн гишүүнээс чөлөөлөх тухай” Монгол Улсын Их Хурлын 2021 оны 03 дугаар сарын 26-ны өдрийн 31 дүгээр тогтоолд хэсэгчлэн тавьсан Монгол Улсын Ерөнхийлөгчийн хоригийг хүлээн авахаас татгалзсан Монгол Улсын Их Хурлын 2021 оны 04 дүгээр сарын 08-ны өдрийн 35 дугаар тогтоол |
1.26 | 2021.04.08 | Үндсэн хуулийн цэцийн гишүүн Ж.Эрдэнэбулганы 2021 оны 04 дүгээр сарын 08-ны өдрийн тогтоол /Үндсэн хуулийн цэцийн даргын 06 дугаар тогтоолоор бүрэлдэхүүн нь томилогдсон Үндсэн хуулийн цэцийн Бага суудлын хуралдааны шийдвэрлэх ёстой асуудлыг илэрхий зөрчиж, дангаар шийдвэрлэсэн/ /Үндсэн хуулийн цэцэд маргаан хянан шийдвэрлэх ажиллагааны тухай хуулийн 3 дугаар зүйлийн 1 дэх хэсэгт “Цэцэд маргаан хянан шийдвэрлэх ажиллагааг хуулиар тогтоосон журмын дагуу томилогдсон Цэцийн гишүүд хэрэгжүүлнэ.” гэж заажээ./ |
1.27 | 2021.04.12 | Үндсэн хуулийн цэцийн дарга Н.Чинбатад хандан гаргасан Цэцийн гишүүн Б.Буяндэлгэрийн хүсэлт /Цэцийн гишүүн Б.Буяндэлгэр нь Бага суудлын хуралдаанаар асуудлыг эцэслэн шийдвэрлээгүй байхад Дунд суудлын хуралдааныг зарлаж, бүрэлдэхүүнийг томилж байгааг эс зөвшөөрч, Цэцийн гишүүн Д.Солонгын маргаан хянан шийдвэрлэх ажиллагаа үүсгэснийг эсэргүүцэж гаргасан өөрийн саналыг хуулийн дагуу эцэслэн шийдвэрлэхийг хүссэн байна/ /Монгол Улсын Үндсэн хуулийн цэцийн тухай хуулийн 4 дүгээр зүйлийн 1 дэх хэсэгт “…Цэцийн гишүүд тэгш эрхтэй байна” гэж заажээ/ |
1.28 | 2021.04.15 | Үндсэн хуулийн цэцийн дарга Н.Чинбатад хандан гаргасан Цэцийн гишүүн Ц.Нанзаддоржийн мэдэгдэл /Цэцийн гишүүн Ц.Нанзаддорж нь Үндсэн хуулийн цэцийн бага суудлын хуралдаанаар нэгэнт шийдвэрлэгдсэн асуудлыг хууль зөрчиж Дунд суудлын хуралдаанаар хэлэлцэх гэж байгааг эсэргүүцэж байгаагаа Цэцийн даргад мэдэгджээ/ /Монгол Улсын Үндсэн хуулийн цэцийн тухай хуулийн 4 дүгээр зүйлийн 1 дэх хэсэгт “…Цэцийн гишүүд тэгш эрхтэй байна” гэж заажээ/ |
1.29 | 2021.04.16 | Үндсэн хуулийн цэцийн Дунд суудлын хуралдаан болох, түүнчлэн хойшилсон тухай |
1.30 | 2021.04.16 | Үндсэн хуулийн цэцийн Дунд суудлын хуралдаан 15:00 цагаас зарлагдсан, мэдээлэл гаргасан иргэн, түүний өмгөөлөгчийг оролцуулахгүй байгаа тухай болон холбогдох бусад мэдээлэл /Үндсэн хуулийн цэцэд маргаан хянан шийдвэрлэх ажиллагааны тухай хуулийн 27 дугаар зүйлийн 3 дахь хэсэгт “Маргагч тал хүндэтгэн үзэх шалтгаанаар хуралдаанд хүрэлцэн ирээгүй бөгөөд өөрөө заавал биечлэн оролцох хүсэлтээ албан ёсоор мэдэгдсэн бол хуралдааныг хойшлуулах тухай магадлал гаргаж, түүнд уг хуралдааныг хийх хугацааг заах буюу тийм боломжгүй бол дараа зарлахаар тогтооно” гэж заасан бөгөөд Цэцэд мэдээлэл гаргасан 4 иргэний 1 нь хүндэтгэн үзэх шалтгаанаа дурдан, өөрөө заавал биечлэн оролцох хүсэлтээ гаргасан байжээ/ |
1.31 | 2021.04.16 | Үндсэн хуулийн Монгол Улсын Ерөнхийлөгчийн сонгуулийн тухай хуулийн 3 дугаар зүйлийн 3.1.2 дахь заалт, 5 дугаар зүйлийн 5.4, 5.6, 26 дугаар зүйлийн 26.2 дахь хэсэг Үндсэн хуулийн холбогдох заалтыг зөрчсөн эсэх маргааныг хянан шийдвэрлэсэн тухай” Үндсэн хуулийн цэцийн 2021 оны 02 дугаар дүгнэлт |
1.32 | 2021.04.17 | Үндсэн хуулийн цэцийн гишүүнээр ажиллаж, Бага суудлын хуралдаанд оролцон шийдвэр гаргасан Ш.Цогтоогийн ярилцлага /Үндсэн хуулийн цэцийн Бага суудлын хуралдаан зохих хууль, журмын дагуу хуралдаж, хууль ёсны дагуу шийдвэр гаргасан гэдгийг нотолжээ/ |
1.33 | 2021.04.17 | 2021.04.16-ны өдөр хуралдсан Үндсэн хуулийн цэцийн Дунд суудлын хуралдаан Үндсэн хуулийн цэцэд маргаан хянан шийдвэрлэх ажиллагааны тухай хуульд заасан журмын дагуу явагдаагүй, илэрхий хууль бусаар явагдсан тухай Үндсэн хуулийн цэцэд мэдээлэл гаргагч иргэний өмгөөлөгч нарын ярилцлага |
1.34 | 2021.04.22 | Монгол Улсын Үндсэн хуулийн цэцийн 2021 оны 02 дугаар дүгнэлтийн тухай Монгол Улсын Их Хурлын 2021 оны 04 дүгээр сарын 22-ны өдрийн 38 дугаар тогтоол |
МОНГОЛ АРДЫН НАМЫГ ТАРААХ ҮНДЭСЛЭЛ, ҮЙЛ БАРИМТ – №02, 03
Монгол Улсын Ерөнхийлөгчийн 2021 оны 4 дүгээр сарын 19-ний өдрийн 04 дүгээр захирамжийн 2.2, 2.3 дахь хэсэгт заасан үйл баримтын нотолгоо:
Монгол Улсын Үндсэн хууль, бусад хуулийн биелэлтийг орон даяар зохион байгуулж хангах үндсэн үүрэгтэй Монгол Улсын Засгийн газар Монгол ардын намын шийдвэрээр нэг өдрийн дотор огцордог, үндэсний аюулгүй байдлыг хангах төрийн нэгдмэл бодлого боловсруулах үйл ажиллагаа болон түүнийг хэрэгжүүлэх явдлыг уялдуулан зохицуулах, энэхүү зохицуулалт нь хэрхэн хангагдаж байгаад хяналт тавих үндсэн үүрэг бүхий Монгол Улсын Үндэсний аюулгүй байдлын зөвлөл Монгол ардын намын шийдвэр, зөвшөөрөлгүйгээр хуралдаж чадахаа болиод байна.
МОНГОЛ АРДЫН НАМЫГ ТАРААХ ҮНДЭСЛЭЛ, ҮЙЛ БАРИМТ – №04
Монгол Улсын Ерөнхийлөгчийн 2021 оны 4 дүгээр сарын 19-ний өдрийн 04 дугаар захирамжийн 2.4 дэх хэсэгт заасан үйл баримтын нотолгоо:
Монгол ардын намын удирдлага Монгол Улсын Засгийн газрыг тэргүүлж байхдаа Засгийн газрын хэрэгжүүлэгч агентлаг болох Улсын бүртгэлийн ерөнхий газрынхаа зүй бус шийдвэрээр ард түмний төрийн эрх барих эрхийн үндсэн дээр бүрэлдсэн парламент дахь сөрөг хүчин, Ардчилсан намыг хагалан бутаргаж, үндэсний эв нэгдлийг бусниулах үйл ажиллагааг явууллаа. /Улс төрийн намын бүртгэлийг хуулиар Улсын дээд шүүхэд харьяалуулсан бөгөөд Улсын бүртгэлийн ерөнхий газар Улсын дээд шүүхийн лавлагаа, тодорхойлолтгүйгээр аливаа намын төлөөлөх эрхтэй этгээдийг тодорхойлох, тамгыг нь хүчингүй болгох, шинээр олгох зэрэг нь хууль зүйн хувьд үндэслэлгүй гэж үзэж болно/
МОНГОЛ АРДЫН НАМЫГ ТАРААХ ҮНДЭСЛЭЛ, ҮЙЛ БАРИМТ – №05
Монгол Улсын Ерөнхийлөгчийн 2021 оны 4 дүгээр сарын 19-ний өдрийн 04 дүгээр захирамжийн 2.5 дахь хэсэгт дурдсан үйл баримтын нотолгоо:
Монгол ардын намын дарга У.Хүрэлсүх өөрөө тэргүүлэн “Монгол цэргийн холбоо” гэх байгууллагыг тус намын бүтэцтэй зэрэгцүүлэн байгуулж, орон нутгийн намын дарга, удирдлагыг нь орон нутагт төрийн удирдлагын чиг үүргийг хэрэгжүүлэгч Засаг дарга болон орон нутгийн төрийн захиргааны байгууллагын дэргэдэх Цэргийн штабын үйл ажиллагаатай нэгтгэн зохион байгуулж цэрэгжсэн намын бүтцийг бий болголоо. Цаашид энэ нам, бүтцээрээ дамжуулан цэргийн үйл ажиллагаа явуулж мэдэх эрсдэл ч тулгарч байна.
№ | Огноо | Агуулга |
5.1 | 2019.03.14 | “Монгол цэргийн нэгдсэн холбоо” /РД: 8305919/ нийгэмд үйлчилдэг төрийн бус байгууллага байгуулагдаж, 2019 оны 3 дугаар сарын 14-ний өдөр Улсын бүртгэлийн бүртгэлд бүртгэгдлээ. |
5.2 | 2019.04.04 | “Монгол цэргийн нэгдсэн холбоо” НҮТББ-ын анхдугаар хуралдаан болж тэргүүнээр Монгол ардын намын дарга, Монгол Улсын Ерөнхий сайд У.Хүрэлсүхийг 100 хувийн саналаар сонгов /Тус холбооны анхдугаар хуралдаанд нийт 950 төлөөлөгч оролцож, холбооны дүрэм, бүтцийг баталлаа./ |
5.3 | 2019.04.04-өөс | “Монгол цэргийн нэгдсэн холбоо”-ны салбаруудыг Монгол ардын нам засаглаж буй аймгуудад байгуулж, даргаар нь тухайн аймгийн Монгол ардын намын дарга бол тус намын гишүүнчлэлтэй аймгийн Засаг дарга нарыг, нарийн бичгийн даргаар нь төрийн цэргийн байгууллагын албан хаагч нар, Монгол ардын намын зүтгэлтнүүдийг томилж эхэллээ. Орхон аймаг – 2019.05.03 – “Монгол цэргийн нэгдсэн холбоо”-ны салбар байгуулагдаж, тус аймгийн Засаг дарга Д.Батлут “Монгол цэргийн нэгдсэн холбоо”-ны салбар нэгжийн тэргүүн боллоо. /Аймгийн МАН-ын хорооны дарга/ |
| | Увс аймаг – 2019.08.13 – “Монгол цэргийн нэгдсэн холбоо”-ны салбар Увс аймагт байгуулагдав. Аймгийн засаг дарга Д.Батсайхан тэргүүнээр сонгогдов./Аймгийн МАН-ын хорооны дарга/ |
| | Төв аймаг – 2019.08.21 – Монгол цэргийн нэгдсэн холбооны салбарыг Төв аймагт байгууллаа. /Аймгийн МАН-ын хорооны дарга/ |
| | Говьсүмбэр аймаг – 2019.09.03 – Монгол цэргийн нэгдсэн холбооны Говьсүмбэр аймаг дахь салбар холбоо байгуулагдаж тус холбооны тэргүүнээр аймгийн Засаг дарга Ш.Билэггүмбэрэл сонгогдов./Аймгийн МАН-ын хорооны дарга/ |
| | Дундговь аймаг – 2019.09.04 – “Монгол цэргийн нэгдсэн холбоо”-ны салбар холбоог Дундговь аймагт байгууллаа. Аймгийн Засаг дарга О.Бат-эрдэнэ тэргүүнээр сонгогдов./Аймгийн МАН-ын хорооны дарга/ |
| | Архангай аймаг – 2019.09.06 – “Монгол цэргийн нэгдсэн холбоо”-ны салбар зөвлөл Архангай аймагт байгуулагдаж аймгийн Засаг дарга Ц.Мөнхнасан тэргүүнээр сонгогдлоо./Аймгийн МАН-ын хорооны дарга/ |
| | Нийслэлийн Хан-Уул дүүрэг – 2019.09.07 – Нийслэлийн Хан-Уул дүүргийн “Монгол цэргийн холбооны салбар зөвлөлийн тэргүүнээр Засаг дарга Ж.Алдаржавхланг сонгон баталгаажуулав. /Дүүргийн МАН-ын хорооны дарга/ |
| | Өвөрхангай аймаг – 2019.09.09 – “Монгол цэргийн нэгдсэн холбоо”-ны Өвөрхангай аймаг дахь салбар холбооны анхдугаар чуулган боллоо. |
| | Дорнод аймаг – 2019.09.09 – Дорнод аймаг дахь “Монгол цэргийн нэгдсэн холбоо”-ны тэргүүнээр аймгийн Засаг дарга М.Бадамсүрэн сонгогдлоо./Аймгийн МАН-ын хорооны дарга |
| | Дорноговь аймаг – 2019.09.10 -Дорноговь аймаг дахь “Монгол цэргийн нэгдсэн холбоо”-ны тэргүүнээр аймгийн Засаг дарга Ц.Энхтүвшин сонгогдлоо./Аймгийн МАН-ын хорооны дарга/ |
| | Баянхонгор аймаг – 2019.09.16 – Баянхонгорт Монгол цэргийн нэгдсэн холбооны салбар байгуулагдаж аймгийн Засаг дарга Г.Батжаргал тэргүүнээр сонгогдлоо./Аймгийн МАН-ын хорооны дарга/ |
| | Сэлэнгэ аймаг – 2019.09.27–Сэлэнгэ аймгийн “Монгол цэргийн нэгдсэн холбоо”-ны анхдугаар чуулга уулзалт болж Аймгийн Засаг дарга Ш.Оргилыг тэргүүнээр сонголоо./Аймгийн МАН-ын хорооны дарга/ |
| | Дархан-Уул аймаг – 2019.09.30 – “Монгол цэргийн нэгдсэн холбоо”-ны Дархан-Уул аймаг дахь салбар холбооны анхдугаар чуулган болж Засаг дарга С.Насанбатыг тэргүүнээр сонголоо./Аймгийн МАН-ын хорооны дарга/ |
| | Хөвсгөл аймаг – 2019.11.02 – Хөвсгөл аймаг дахь “Монгол цэргийн Нэгдсэн холбоо” -ны салбар хорооны тэргүүнээр Аймгийн Засаг дарга Л.Ганболд сонгогдов./Аймгийн МАН-ын хорооны дарга/ |
| | Хэнтий аймаг – 2019.11.25 – “Монгол цэргийн нэгдсэн холбоо”-ны Хэнтий аймаг дахь салбар холбооны бага хурлаар удирдах зөвлөл, нарийн бичгийн даргаа сонгож, цаашдын ажлаа төлөвлөв. Тэргүүнээр Аймгийн Засаг дарга Н.Ганбямба сонгогдов./Аймгийн МАН-ын хорооны дарга/ |
5.4 | 2019.12.04 | Монгол Улсын Үндсэн хуулийн цэцийн гишүүний тогтоол /”Монгол цэргийн нэгдсэн холбоо”-г Монгол ардын намын дарга, Ерөнхий сайд У.Хүрэлсүх байгуулж, тэргүүлэн ажиллаж байгаа, төрийн цэргийн байгууллагын албан хаагч нар нь ТББ-д элссэн талаар гаргасан гомдол мэдээллийг Монгол Улсын Үндсэн хуулийн цэцийн гишүүн Д.Солонго маргаан хянан шийдвэрлэх ажиллагаа үүсгэхээс татгалзаж шийдвэрлэжээ/ |
5.5 | 2020 он | 2020 онд Хөвсгөл аймгийн Засаг дарга бөгөөд Монгол цэргийн нэгдсэн холбооны Хөвсгөл аймаг дахь салбар холбооны тэргүүн Л.Ганболд орон нутгийн төсвөөс өөрийн захирамжаар Монгол цэргийн нэгдсэн холбооны Хөвсгөл аймаг дахь салбар холбоонд мөнгөн хөрөнгө шилжүүлсэн баримт/Аймгийн МАН-ын хорооны дарга/ -2021 онд Монгол цэргийн нэгдсэн холбооны Хөвсгөл аймаг дахь салбар нь Хөвсгөл аймгийн Засаг даргаас тус холбоонд санхүүжилт хүссэн албан бичгийн хуулбар |
5.6 | 2020.07.30 | Увс аймгийн Засаг дарга Д.Батсайханы “Монгол цэргийн Нэгдсэн холбоо”–ны үйл ажиллагаанд зориулж 18 сая төгрөгийн хөрөнгө зарцуулах тухай захирамж гаргасан баримт |
МОНГОЛ АРДЫН НАМЫГ ТАРААХ ҮНДЭСЛЭЛ, ҮЙЛ БАРИМТ – №06
Монгол Улсын Ерөнхийлөгчийн 2021 оны 4 дүгээр сарын 19-ний өдрийн 04 дүгээр захирамжийн 2.6 дахь хэсэгт заасан үйл баримтын нотолгоо
Монгол ардын намын улс төрийн зорилготой үйл ажиллагаа нь Үндсэн хуулиар тогтоосон төрийн удирдлага, үүрэг хариуцлагын тогтолцоог бүрэн гажуудууллаа. Дэлхийн нийтийг хамарсан коронавируст халдвар (COVID-19)-ын цар тахлыг удаа дараа улс төрийн зорилгодоо ашиглаж байна.
№ | Огноо | Агуулга |
6.1 | 2019.12.03 | Монгол Улсын 2020 оны төсвийн тухай хуульд хориг тавьсан Монгол Улсын Ерөнхийлөгчийн 2019 оны 12 дугаар сарын 03-ны өдрийн Е/51 дүгээр албан бичиг |
6.2 | 2020.02-04 сар | Цар тахлын нөхцөл байдалтай уялдуулан Монгол Улсын 2020 оны төсөвт тодотгол хийх шаардлагатайг парламент дахь улс төрийн намууд, эдийн засагчид болон судлаачид хэлж, шаардаж эхэлсэн: |
6.3 | 2020.03.04 | Сангийн сайд Ч.Хүрэлбаатар төсөвт тодотгол хийхгүй гэдгийг 4 дэх удаагаа мэдэгдэв |
6.4 | 2020.03.25 | Ерөнхийлөгч Х.Баттулгын уриалга /коронавируст цар тахал дэлхий нийтэд тархаж байгаатай холбогдуулан улсын төсөвт тодотгол хийж, сонгуульд зориулсан болон тэвчиж болох бүх зардлыг танаж, үүнээс гарсан мөнгийг хямралын эсрэг арга хэмжээнд зарцуулах зэрэг асуудлаар/ |
6.5 | 2020.04.16 | Цар тахлын хүндрэлийг даван туулах чиглэлд тусгайлсан хууль гаргахыг дэмжиж, үүний хүрээнд Монгол Улсын 2020 оны төсөвт тодотгол хийхийг санал болгосон Монгол Улсын Ерөнхийлөгчийн 2020 оны 04 дүгээр сарын 16-ны өдрийн Е/03 дугаар албан бичиг |
6.6 | 2020.08.28 | Монгол ардын намын 2020 оны Улсын Их Хурлын ээлжит сонгуулийн дараа Монгол Улсын төсөвт тодотгол хийж 4.8 их наяд төгрөгийн алдагдалтай төсвийг баталлаа |
6.7 | 2020.11.17 | Цар тахлын үед иргэн, өрх, аж ахуйн нэгжийг эрсдэлээс хамгаалах тухай Монгол Улсын Ерөнхийлөгчөөс 2020 оны 11 дүгээр сарын 17-ны өдөр Ерөнхий сайдад хүргүүлсэн Е/16 дугаар албан бичиг /Уг албан бичгээрээ Ерөнхийлөгч цар тахалтай холбогдуулан гадаад улс орон, олон улсын болон дотоодын байгууллага, аж ахуйн нэгжээс Засгийн газарт 562 сая ам.доллар буюу тухайн үеийн ханшаар 1.6 их наяд төгрөгийн хандив тусламж, зээл олгосон байгааг ард түмэнд нээлттэй тайлагнах, цар тахлын нөхцөл байдалтай уялдуулан эдийн засгийн тодорхой арга хэмжээ авахыг сануулсан/ |
6.8 | 2020.11.24 | Монгол Улсын 2021 оны төсвийн тухай хуульд тавьсан Ерөнхийлөгчийн хориг /Төсвийн нийт зардлыг 20 хувиар хэмнэж, цар тахлын хүндрэл, бэрхшээлийг даван туулах эрсдэлийн сан байгуулах, вакцин худалдан авах хөрөнгийг төсөвт суулгах, өрхөө дэмжих бодлогоор үндэсний үйлдвэр, аж ахуйгаа давхар дэмжих зэрэг тодорхой бодлогын хүрээнд төсвийг чамбайруулахыг шаардсан/ |
6.9 | 2021.01.08 | “Коронавируст халдварын цар тахлаас үүдэлтэй амьдралын доройтол, нийгэм, эдийн засгийн бэрхшээлийг даван туулах онцгой арга хэмжээний тухай” Монгол Улсын Ерөнхийлөгчийн санаачилсан Улсын Их Хурлын тогтоолын төсөл |
6.10 | 2021.02.01 | Улсын Их Хурлын ээлжит бус чуулганыг зарлан хуралдуулах тухай Монгол Улсын Ерөнхийлөгчийн 2021 оны 02 дугаар сарын 1-ний өдрийн Е/08 дугаар албан бичиг |
6.11 | 2021.02.10 | Улсын Их Хурлын ээлжит бус чуулганыг зарлан хуралдуулах чиглэлд дэмжлэг үзүүлж, хамтран ажиллахыг Улсын Их Хурлын гишүүдээс хүссэн Монгол Улсын Ерөнхийлөгчийн 2021 оны 02 дугаар сарын 10-ний өдрийн Е/15 дугаар албан бичиг |
Жич: Монгол ардын намын 100 жилийн ойн үеэр цар тахлын хорио цээрийн дэглэм зогссон, үзвэр үйлчилгээ нээгдсэн зэргээс өнөөдөр нөхцөл байдал улам хүндэрч байгаа, эрэлт ихтэй байгаа болон хүнд өвчтэй иргэдэд хийх ёстой вакциныг Монгол ардын намын удирдлагууд, тэдний гэр бүл хийлгэсэн, орон нутагт хуваарилсан вакциныг Монгол ардын намын байранд намын гишүүддээ хийсэн зэрэг асуудлууд хэвлэл, мэдээллийн хэрэгслээр цацагдаж, олон нийт эрс шүүмжлэлтэй хандаж байгаа үйл баримтуудыг нэг бүрчлэн авч үзэх шаардлагатай.
МОНГОЛ АРДЫН НАМЫГ ТАРААХ ҮНДЭСЛЭЛ, ҮЙЛ БАРИМТ – №07
Монгол Улсын Ерөнхийлөгчийн 2021 оны 4 дүгээр сарын 19-ний өдрийн 04 дүгээр захирамжид дурдсан үйл баримтын нотолгоо:
Монгол ардын намын “Yндсэн хуулийн бус аргаар төрийн эрхийг авах /авсан/ 60 тэрбум”-ын хэргийг хууль, шүүхийн байгууллага нотлож, гэм буруутай этгээдүүдэд хариуцлага хүлээлгэсэн.
МОНГОЛ АРДЫН НАМЫГ ТАРААХ ҮНДЭСЛЭЛ, ҮЙЛ БАРИМТ – №08
Монгол Улсын Ерөнхийлөгчийн 2021 оны 4 дүгээр сарын 22-ны өдрийн илгээлтэд дурдсан үйл баримтын нотолгоо:
Жижиг дунд үйлдвэрийг хөгжүүлэх сангийн хөрөнгийг Монгол Улсын Засгийн газрыг огцруулах, намын даргыг солих саналыг дэмжих “төлбөр” болгож хуваарилсан. Тус намын гишүүн, нэр бүхий олон хүн хууль бусаар зээл авсан, зориулалт бусаар ашигласан нь нотлогдож шүүхээр шийтгүүлж, ял эдэлж байна. Ерөөсөө, Монгол ардын намын харьяалалгүйгээр төсвийн хөрөнгө оруулалтаас бүрддэг аливаа тендер, нэр бүхий олон сангаас зээл, дэмжлэг авах боломж жирийн ардад хэзээ ч олддоггүй нь нууц биш болсон байна.